Hoe stimuleer je werkgevers een mantelzorgvriendelijk beleid te voeren? 3 tips

  • Gepubliceerd: 3 september 2019

Een op de vier werkende zorgt voor een naaste, in de zorgsector is dat zelfs een op de drie werknemers. Hoe ga je hier als werkgever mee om? Kun je hier je ogen voor sluiten of kun je actief zorgen dat medewerkers die ook mantelzorgen in balans blijven en niet langdurig uitvallen?
Als mantelzorgondersteunende organisatie heb je al contacten met de gemeente, vaak een grote werkgever en met andere organisaties. Hoe mooi is het als je vanuit je eigen expertise werkgevers kunt adviseren en ondersteunen. Hierbij 3 tips voor een snelle start:

Tip 1. Creëer draagvlak binnen je eigen organisatie

Het is belangrijk om draagkracht te creëren binnen het team van mantelzorgondersteuning. Geef bijvoorbeeld een presentatie in de teamvergadering. En vul de checklist van Werk&Mantelzorg in met je collega’s. Hoe meer zij zich bewust zijn van de problematiek van werkende mantelzorgers, hoe beter zij kunnen meedenken. Bijvoorbeeld bij het zoeken naar interessante contactpersonen in hun eigen netwerk.

Tip 2. Zet medewerkers in met de juiste vaardigheden

Om effectief met werkgevers te communiceren, moet je in jouw organisatie een omslag maken naar het denken vanuit het bedrijfsleven. Dat kan lastig zijn, zeker voor medewerkers met een zorg- of welzijnsachtergrond. Degene die namens het steunpunt werkgevers gaat benaderen, moet capabel zijn om te overleggen met een werkgever, advies te geven en een zekere commerciële inslag hebben. Misschien heeft deze medewerker extra vaardigheden nodig. Daarin is te investeren door bijvoorbeeld de training ‘Laat mantelzorg werken!’

Tip 3. Begin met laaghangend fruit 

Ben je zover dat je wilt starten met je adviesrol, begin dan eerst in je eigen organisatie. Wat is er nodig voor een mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid? Als je dit pilottraject bij je eigen werkgever hebt doorlopen kun je feedback vragen aan jouw hoofd P&O en anderen en zo jezelf als adviseur verder verbeteren. De volgende stap is jouw eigen gemeente. Je hebt hier vaak al een ingang via je eigen contacten of die van jouw manager/directeur. Omdat gemeenten ook een voorbeeldrol vervullen, contacten hebben met werkgevers én verantwoordelijk zijn voor de ondersteuning van (werkende) mantelzorgers, kun je samen met jouw gemeente mantelzorg en werk verder op de agenda zetten.

Training Laat Mantelzorg Werken

De tips komen van Lenette van Tienhoven, trainer en adviseur van MantelzorgNL en Werk&Mantelzorg.
Wil je meer weten en ook andere tips krijgen? 

Meld je dan aan voor de training Laat Mantelzorg Werken op 7 oktober in Zeist.

Meer informatie over Lennette van Tienhoeven