Verhaal uit de praktijk
Leestijd 2-4 minuten

Huis-aan-huis de mantelzorgwaardering bekend maken

Jos Laagland is beleidsmedewerker bij de gemeente Heemskerk. Deze gemeente heeft huis-aan-huis een brief met antwoordkaart verspreid. Mantelzorgers konden hiermee een VVV-bon aanvragen. Zo kwamen heel veel nieuwe mantelzorgers in beeld.

Moeilijk vindbaar

‘We kennen de mantelzorgers van de mensen in Heemskerk die een indicatie voor ondersteuning hebben, maar veel mantelzorg vindt plaats buiten het geïndiceerde circuit. We veronderstellen dat ook daar veel behoefte is aan ondersteuning. Maar mantelzorgers zijn moeilijk vindbaar. We wilden daarom tegelijk met de mantelzorgwaardering meer mantelzorgers in beeld krijgen. Samen met de regionale organisatie voor mantelzorgondersteuning, MaatjeZ, kwamen we er al snel op uit dat huis-aan-huis verspreiding een heel effectief middel is.’

Huis-aan-huis verspreiding

‘Er is een flyer gemaakt met een begeleidende brief van de wethouder Welzijn en zorg. Mantelzorgers konden een VVV-bon van 25 euro aanvragen door de achterkant van de flyer in te vullen en op te sturen naar een antwoordnummer of zich digitaal aan te melden. Door een kruisje te zetten gaf de mantelzorger aan te voldoen aan de criteria: al minimaal drie maanden mantelzorg verlenen aan iemand die in de gemeente woont, gemiddeld minstens vier uur per week. De brief en de flyer zijn in oktober 2015 huis-aan-huis verspreid.’

3500 aanvragen

‘Heemskerk is vergroeid met de buurgemeenten Beverwijk en Velsen; burgers ervaren de gemeentegrenzen niet zo sterk. We werken daarom als drie gemeenten nauw samen in het sociaal domein en ook bij dit initiatief. In de drie gemeenten (totaal 147.000 inwoners) hebben 3500 mantelzorgers de VVV-bon aangevraagd.’

Verdrievoudigd

‘MaatjeZ en haar collegaorganisatie Socius in Velsen hebben het overgrote deel van alle aanvragers gebeld, voor zover ze niet al bij hen bekend waren. Daar zijn tijdelijk extra mensen voor ingehuurd. Door de telefoontjes is het aantal mantelzorgers dat bekend is bij MaatjeZ bijna verdrievoudigd en we hebben een beter beeld gekregen van hun behoeften. Daarin springen er drie zaken uit. Mantelzorgers hebben grote behoefte aan makkelijk vindbare informatie. Er is ook veel behoefte aan respijtzorg en die moet makkelijk zijn aan te vragen. En er is een specifieke aanpak nodig om jonge mantelzorgers te bereiken.’

Herhalen

‘Het initiatief is dus een succes, maar we beseffen dat we het overgrote deel van de mantelzorgers nog steeds niet in beeld hebben. Dit was nog maar het eerste jaar. We gaan het herhalen in 2016, nu ook met accenten op jonge mantelzorgers.’

Gouden tip

‘Door de samenwerking met de buurgemeenten en de organisaties voor mantelzorgondersteuning hebben we dit initiatief efficiënt en effectief kunnen uitvoeren. Cruciaal was ook de huis-aan-huis verspreiding: we zijn bij iedereen in de huiskamer gekomen.’

Meer informatie

Jos Laagland, beleidsmedewerker gemeente Heemskerk: j.laagland@heemskerk.nl