'Meer doen met de expertise die je hebt'

Lisette van den Heuvel is sinds 2 jaar directeur/bestuurder van het Buddy Netwerk Den Haag. In die jaren heeft ze heel wat vernieuwingen doorgevoerd. Maar altijd met behoud van de kern van het werk: ‘Goede vrijwilligers werven, matchen en trainen: dat is waar we goed in zijn én blijven.’

‘Wij zijn sinds 1978 actief in buddyzorg voor onder andere chronisch zieken, eenzamen en mensen met geheugenproblemen. De expertise die we in die jaren hebben opgebouwd, brengen we nu steeds meer naar buiten. Ik vind dat onze verantwoordelijkheid, omdat de inzet van vrijwilligers toeneemt en wij het belangrijk vinden dat dat zorgvuldig gebeurt. Het gaat immers om kwetsbare mensen, waar je niet zomaar iedereen op af wilt sturen.’

Samen Schatkaart

‘We gebruiken onze expertise onder andere om nieuwe tools te ontwikkelen, zoals de Samen Schatkaart. Dit is een soort landkaart die je kunt gebruiken om met een cliënt in gesprek te gaan over wat hij zou kunnen en willen ondernemen. We merken dat deze kaart goed werkt, omdat hij speels en laagdrempelig is. Bovendien is hij gekoppeld aan een website met extra tips en links, afgestemd op de lokale situatie. Zo is er een kaart voor Den Haag, gaan we een kaart ontwikkelen voor Rijswijk en Zoetermeer en kunnen we er ook één maken voor andere gemeenten.’

Buddy’s voor bikkels

‘Andere vernieuwingen die we in gang hebben gezet, richten zich op nieuwe diensten en doelgroepen. Zo voeren we pilots uit met duobuddy’s en buddycontact via een combinatie van internet (click), bellen (call) en ’face-to-face’ (face). Ook bieden we sinds kort buddy’s aan voor chronisch zieke kinderen (bikkels). We merkten dat er voor hen wel kortdurende opvang is, maar niets voor langere tijd. Terwijl zowel de kinderen als hun ouders daar veel behoefte aan hebben. Daarom hebben we vrijwilligers opgeleid die zich speciaal op deze doelgroep richten.’

Magie

‘Het belangrijkste knelpunt bij alle vernieuwingen is de financiering. Als je alle beleidsnota’s leest, verwacht je dat de gemeenten flink investeren. Maar tot mijn teleurstelling blijkt dat niet het geval. Dus moeten we constant blijven praten, ook met het bedrijfsleven en andere sponsoren. Wat daarbij helpt, is actief zijn op sociale media en het vertonen van de filmpjes die we met onze vrijwilligers en hun cliënten hebben gemaakt. Die filmpjes zeggen meer dan cijfers en rapporten: ze laten de magie zien die ontstaat tussen twee mensen en wat deze magie teweeg kan brengen.’

Gouden tip

‘Geloof in wat je doet en laat dat zien. Blijf trouw aan je kern, maar kijk ook goed naar buiten en speel in op wat er nodig is.’

Meer weten?

Bel of mail naar Lisette van den Heuvel: lvdheuvel@buddynetwerk.nl, 070 – 364 95 00.