Verhaal uit de praktijk
Leestijd 2-4 minuten

‘Ook binnen bestaande dienstverlening kun je innoveren’

Barbara Maiburg werkt als ouderenadviseur bij Malderburch, centrum voor Welzijn, Wonen en Zorg in de gemeente Heumen. Al jaren biedt deze organisatie dienstverlening aan mantelzorgers en kwetsbare senioren in de vorm van een bezoek- en opvangservice. Graag wilden Barbara en haar collega’s deze dienstverlening op een hoger plan brengen. Maar waar focus je dan op en waar begin je mee? Het project Versterking Steunnetwerk bood uitkomst.

‘Onze bezoek- en opvangservice is bedoeld voor thuiswonende senioren en mantelzorgers die wat extra steun kunnen gebruiken. We matchen deze mensen met een vrijwilliger die (twee)wekelijks op bezoek komt om ondersteuning te bieden op maat. Er is veel vraag naar deze dienstverlening en het loopt goed. Maar het is altijd nuttig om te kijken wat er nog beter kan en op welke punten je kunt innoveren. Daarom besloten we afgelopen zomer om deze dienstverlening eens onder de loep te nemen. Tegelijkertijd hoorden we over het project ‘Versterking steunnetwerk’ van MantelzorgNL. Dat project bood mij de kans om een coachingstraject te volgen bij een innovatiemakelaar. Die kans heb ik direct aangegrepen.’

Stok achter de deur

‘Mijn coach was Conny van der Aalsvoort van Swon, Seniorennetwerk van Nijmegen. Conny heeft veel kennis en ervaring in huis en bovendien een groot professioneel netwerk. Daardoor was ze perfect voor mij. Ze dacht mee, gaf tips en praktijkvoorbeelden, bracht me in contact met andere organisaties en leverde constructieve feedback. Maar het belangrijkste was misschien wel, dat ze fungeerde als stok achter de deur om echt met de vernieuwing van onze bezoek- en opvangservice aan de slag te gaan. Vaak word je zo meegesleurd door de werkzaamheden van alledag, dat zo’n project op het tweede plan komt. Maar nu kon ik er niet onderuit.’

Concrete resultaten

‘Samen met Conny heb ik een stappenplan gemaakt voor de korte en lange termijn. Een aantal stappen heb ik al snel uitgevoerd, zoals het opstellen van een Facebookpagina, het maken en verspreiden van affiches en het verbeteren van onze vacatureteksten. Dat zijn geen spectaculaire innovaties, maar samen hebben ze er wel voor gezorgd dat onze service beter bekend is, dat er meer vrijwilligers aan het werk zijn en dat we meer mensen helpen. Ook is de registratie beter op orde en makkelijker over te dragen. Wat mij betreft een prachtig resultaat.’

Gouden tip

‘Ik raad zo’n coachingstraject dan ook aan iedereen aan. Want er valt altijd wat te leren en te verbeteren. De gouden tip die ik van Conny kreeg? Vraag ook aan je vrijwilligers wat zij aan innovatiekansen zien. Dat levert verrassende ideeën op.’