Blog van Fatoş Ipek-Demir
‘We kunnen ze wel vinden’
Alles wat je moet weten om vrijwilligers met een migratie achtergrond te vinden en verleiden om mantelzorgers te ondersteunen.
Nu hoop ik dat je vol verwachting en gretig onderstaande tekst gaat lezen, maar hapklare antwoorden zal je niet vinden. Dan was ik wel miljonair geworden. Te vaak hoor ik “we kunnen ze niet vinden”. Welnu, vrijwilligers met een migratieachtergrond zijn wel te vinden. Het vergt kennis over inclusieve communicatie, eerlijkheid, authenticiteit en integriteit. Anders val je snel door de mand. En het vergt een lange adem. Dus wil je serieus werk maken van de werving van vrijwilligers met een migratie achtergrond? Werk eraan, constant, serieus en wees niet bang voor ongemak. Zie het niet als iets dat je erbij moet doen. Het doorlopen van de e-learning is een eerste stap. Maar het is slechts een begin. En je wilt net als V&D toch niet failliet gaan? Gelukkig is er veel wat je kunt lezen en leren. En de opbrengsten zullen je blij maken: nieuwe vrijwilligers die mantelzorgers verlichting kunnen brengen.
Inclusieve communicatie
‘Is communicatie waarbij iedereen zich gezien en begrepen voelt. Zodat er niet onbedoeld wordt bijgedragen aan gevoelens van uitsluiting of het versterken van vooroordelen tussen (groepen) burgers.’ Eigenlijk kan je jouw vrijwilligersvacature als product zien en wil je het aan de man/vrouw (met migratieachtergrond) brengen. Het begint ermee dat jij 200% achter jouw ‘product’ staat, maar ook dat je weet waar je doelgroep te vinden is en welke ‘taal’ zij spreken. Kijk eens goed naar je vacatureteksten, laat ze lezen door de mensen die je wilt bereiken. Is het op B1 niveau geschreven? Met woorden die bijna iedereen begrijpt?
Vroom & Dreesmann
Ik vergelijk het vaak met V&D. Een groot en oud warenhuis met prachtige producten en een marketingafdeling, toch gingen ze failliet. Ik was echt geschokt. Hoe kon dit? Ze verloren onder andere de verbinding met de veranderende klanten en het feit dat steeds meer online ging. Ik weet dat dit een kort door de bocht analyse is en als vrijwilligerspunt heb je natuurlijk geen winstoogmerk. Maar ik maak de vergelijking wel. Want eigenlijk kunnen we het ons niet permitteren dat veel talent dat ingezet kan worden voor mantelzorgondersteuning onbenut blijft omdat professionals hen niet weten te bereiken.
Lees, leer, doe! Accepteer ongemak onderweg
Inclusieve communicatie vergt voorbereiding, het aanpassen van werkprocessen, het werken aan draagvlak en ontwikkeling van competenties. Bewustwording van eigen posities en aannames, het vinden van overeenkomsten en erkennen van verschillen. Maar het allerbelangrijkste is wel dat je onderweg niet bang bent voor ongemak, hoe moeilijk verandering ook is. In dit geval is het verbetering, want je gaat meer en diversere vrijwiligers bereiken. Neem eens je bestaande vacatureteksten door of je huidige vrijwilligersbeleid. Of überhaupt de manier waarop jullie communicatiebeleid is vormgegeven. Is dat inclusief? Of alleen zenden van moeilijke woorden? Soms krijg ik de reactie “zo doen wij dat al jaren en we hebben daar geen tijd voor”. Welnu, er is serieus werk aan de winkel voor inclusieve communicatie. Dus waar wacht je nog op? Stap 1, google op “vrijwilligers”, “migranten” en “inclusieve communicatie” en lees en leer alvast. Stap 2, neem het mee terug naar je organisatie en ga samen aan de slag. Succes!