Gemeente Katwijk heeft al een uitvoeringsagenda mantelzorg vastgesteld. Rond de thema’s waardering, ondersteuning en respijtzorg is er echter behoefte aan verdiepend inzicht. In samenwerking met gemeente Katwijk en het Welzijnskwartier startten wij een onderzoek naar de behoeften van mantelzorgers.
Behoeftenpeiling en kwalitatieve verdieping
MantelzorgNLpro startte met een digitale behoeftepeiling onder een grote groep mantelzorgers. Deze digitale vragenlijst is opgesteld door de adviseur en beleidsonderzoeker van MantelzorgNLpro, op basis van de acht basisfuncties voor mantelzorgondersteuning. Door de verspreiding via professionele netwerken en huis-aan-huiskranten hebben 500 mantelzorgers de digitale vragenlijst ingevuld. De uitkomsten van deze behoeftenpeiling vormden de basis voor de interviews met mantelzorgers. In totaal werden 20 mantelzorgers geïnterviewd. Zo werd er gezorgd voor een kwalitatieve verdieping op emoties en ervaringen van mantelzorgers, naast de cijfermatige uitkomsten van de enquête.
Er is een praktisch adviesrapport uitgegeven dat aansluit bij de uitkomst van het onderzoek én bij de achtergrond van de mantelzorggemeenschap van gemeente Katwijk.
Advies: vereenvoudig aanvraagproces mantelzorgwaardering
De mantelzorgwaardering is een middel om veel mantelzorgers te bereiken. Door mantelzorgers al vroeg in beeld te hebben bij het Welzijnskwartier, kan met ondersteuning op maat overbelasting beter worden voorkomen. Eén van de adviezen luidt dan ook om het aanvraagproces van de mantelzorgwaardering te vereenvoudigen en te verduidelijken wat er onder mantelzorg wordt verstaan.
Aanbevelingen: respijtzorg en toegankelijke hulp
MantelzorgNLpro adviseert daarnaast om eerst te werken aan de aanbevelingen rond respijtzorg en toegankelijke informatie en hulp voor mantelzorgers, alvorens de vorm van de gemeentelijke mantelzorgwaardering te veranderen. Dit advies volgt uit een belangrijke uitkomst van het onderzoek. Waardering van mantelzorgers beperkt zich namelijk niet tot de mantelzorgwaardering. Op z’n best is het een verlengstuk van de erkenning en waardering die mantelzorgers ontvangen in andere situaties en vormen. Bijvoorbeeld het luisterend oor van een professional, een compliment van een goede vriend en begrijpelijke informatie.
Meer informatie?
Bezoek de website www.detoekomstvankatwijk.nl.
Weten of we ook iets kunnen betekenen voor jouw organisatie? Neem dan contact op met de adviseurs van MantelzorgNLpro via advies@mantelzorg.nl.