radvanmisfortuin

www.radvanmisfortuin.nl

De aanleiding

Binnen het programma IDOLS van de Federatie Creatieve Industrie is in het najaar van 2020 het ‘Rad van Misfortuin’ ontstaan. MantelzorgNL heeft dit doorontwikkeld en het vormt nu de basis van de jaarlijkse campagne ‘Voorbereiden op mantelzorg’, gericht op de 50plusser.

De opzet: komisch Whatsapp gesprek

Een conversational interface met een onheilspellende, komische en ietwat ongemakkelijke whatsapp chatgesprek. De applicatie is opgezet als een 3 minuten durend dialoog dat je zelf stuurt en waaruit een ‘vogelprofiel’ rolt: een afbeelding die jouw toekomstbeeld voorspelt in de vorm van dit dier.

Zo’n chatbot heeft drie voordelen. Het wakkert motivatie aan om actief na te denken ‘over later’. Het is een ‘vrij gedachtenexperiment’, je kunt je mening vormen zonder dat iemand daar meteen een stempel op drukt. En tot slot: het bereik. Tijd voor een diepgaand gesprek met iedere Nederlander is er helaas niet, maar dit komt aardig in de richting.

De campagne: Facebook en radio

Het Rad van Misfortuin is samen met de checklist ‘Wie zorgt er later voor jou’ bedoeld als bewustwording om je voor te bereiden op de toekomst. Vanaf maandag 28 juni zullen wij hiervoor twee weken lang op Facebook aandacht vragen met humoristische plaatjes en grappige teksten.

Naast onze online zichtbaarheid is er gekozen voor een commercial op de grote nationale radiozenders. Vanaf donderdag 1 juli is de spot twee weken lang elke dag te horen op Radio10, Skyradio, 100%NL, Radio Veronica, 538 & SLAM!. En wie anders kon onze spot beter inspreken dan actrice Leny Breederveld? Zij maakte in de tv-serie De Luizenmoeder het karakter ‘Juf Helma’ groot en toont daarmee overeenkomsten met het personage Hennie Tehuisman van het Rad van Misfortuin.

Het Rad van Misfortuin is tot stand gekomen met de volgende partners:
– TodayTomorrow
– Muzus
– KRO-NCRV
– Gemeente Rotterdam
– Gemeente Delft
– Fundis
– Verzekeraar Onderlinge ’s-Gravenhage